Der var forskellige dæk- og fælgvarianter i produktionstiden for AMS-biler, som varierede afhængigt af fremstillingsdatoen.
Hjul

Hjul:
-
A: Den ældste fælg sad på tidlige biler med blokmotorer. Glat, uforkromet kant af grå plast.
-
B: Relativt sjælden Mercedes fælg, der sad på et mindre antal af den første MB 190/220. Grå plast.
-
C: Efterfølgeren til fælg A, har samme form, men er forkromet. Fås kun på blokmotorchassis.
-
D: Spoke eller eger-fælg, meget almindelig på fladankerchassiset. Optrådte også på sene blokmotorchassiser. Der er også en variant med brede fælgspor.
-
E: Den sidste variant, ”tagrendedesign”, findes kun på det sene fladankerchassis.
Dæk:
-
A: Et dæk med brede slidbaneriller på en side.
-
B: Dæk med asymmetrisk tværsnit Glat indvendigt, flot profil på ydersidenA
-
C: Smalle dæk med dobbeltsidet profil.
-
D: & E Kontinentale dæk, relative brede og bløde med godt greb
Gode dæk er også afgørende for at sikre, at motorens kraft overføres effektivt til vejbanen. Ligesom i det virkelige liv, bliver problemerne med vejgreb værre, når dækkene begynder at tørre ud. Selvfølgelig vil det være værst på stigninger, men også skarpe kurver kan skabe store problemer. Her hjælper kun et dækskift på bagakslen. Hvis du har masser af dæk, kan du også skifte på forakslen. Så kører bilen roligere og mere jævnt. Det anbefales at gemme de tørre og hårde dæk til lette biler, der skal stå udstillet i længere tid. Mange ældre, lyse AMS-biler har hjulkasser, der er blevet misfarvede på grund af blødgøringsmidlet i dækkene, som er fordampet over årene. Enhver, der med polerpasta og stor tålmodighed har fjernet misfarvningen fra en bil, vil sandsynligvis ikke gentage processen. Derfor er det en god idé at montere gamle tørre dæk, inden bilen sættes i montren.
Filer som PDF
Billeder og tekst er med tilladelse fra Faller AMS Club Sweden