Elektriske systemer
Forhold omkring faldende spænding i et elektrisk system
Faldende spænding i strømmen i AMS-systemer har forskellige løsninger, når det gælder forbindelse mellem køreenheder, AMS-slotcars/notrille-biler, til sporene i vejskinnen.
Alle AMS-biler har DC-motorer1 og forsynes derfor med jævnstrømspænding (DC). Fallers transfor-mere leverer dog på den anden side vekselstrømspænding (AC) på 16 volt (V) fra en normal stikkon-takt.
Formålet med brug af netop denne spænding er at kunne køre to biler på samme bane uafhængigt af hinanden (se senere). Ifølge Fallers reklamer er dette unikt for AMS-systemet i forhold til andre syste-mer.
Funktion: AC/DC-spænding
Vekselspændingen skifter polaritet fra plus (+) til minus (-) og tilbage igen 50 gange i sekundet (50 Hz). Dermed opstår en positiv (+) eller negativ (-) spænding hver 50. del af et sekund.
Faller-transformeren leverer 16 volt vekselstrøm, hvilket betyder, at den skifter mellem +16 volt og -16 volt 50 gange i sekundet.
Når vekselspændingen ændrer polaritet fra +16 volt til -16 volt, sker det ikke øjeblikkeligt. I stedet fal-der spændingen gradvist fra +16 volt til 0 og fortsætter videre ned til -16 volt. Herefter skifter polarite-ten igen, og spændingen stiger gradvist tilbage til +16 volt og fortsætter igen ned til -16 volt.
Tænding af dioder skaber jævnspænding
Vekselspænding kan filtreres ved hjælp af en diode eller selenskive, så polariteten ikke skifter. Dette fungerer således:
- Når vekselspændingen falder fra +16 volt til 0, stopper den der, inden den når -16 volt. Dermed opstår en positiv jævnspænding.
- Når vekselspændingen falder fra -16 volt til 0, stopper den der, inden den når +16 volt. Dermed opstår en negativ jævnspænding.
Det vil ikke være præcis 16 volt jævnspænding, men noget lavere, da kun en del af vekselspændingen udnyttes.
En positiv og en negativ jævnspænding på samme spor
Driv-enhederne skal tilsluttes den samme transformer.[1]
Hvis en driv-enhed tilsluttes med en diode/selenskive i én retning, opstår en jævnspænding mellem driv-enheden og sporet.
Hvis en ekstra køreenhed tilsluttes det samme spor med en diode/selenskive i modsat retning, opstår endnu en jævnspænding med modsat polaritet.
Dioderne/selenskiverne skal tilsluttes i modsat retning af hinanden for at systemet fungerer. Den ene diode filtrerer plus, mens den anden filtrerer minus.
[1] driv-enheden er fx den del af en AMS-bil, der omdanner strøm fra sporet til bevægelse, dvs. fladanker eller blokmotor, men står også for Elektroniske kredsløb → Styrer, hvordan motoren får strøm fra sporet, altså fart-controllerne.
Tilslutning af køreenhed
Nedenfor gennemgås forskellige muligheder for tilslutning af driv-enheder samt, hvor det er relevant, ensretning af AMS-linjen. I alle tilfælde anvendes en transformer med 16 V AC.
Driv-enhed/ ratstyret fart-controller 4030
Denne driv-enhed er udstyret med en selenskive og kan tilsluttes direkte til køreskinnerne uden behov for ensretning – medmindre du ønsker at køre to biler på samme bane.
- Rattet justerer hastigheden.
- Den røde kontakt lader dig vælge, om bilen skal være en plusbil eller en minusbil.
- De blå knapper giver mulighed for at styre gearskiftet.
De gule "lys" er kun dekorative og har ingen funktion. Denne rat-fartcontroller blev produceret indtil 1966. Dette specifikke eksemplar er desuden udstyret med forrude, hvilket er sjældent, da denne detalje kun var inkluderet i den første version af startpakke 4002.
Tilslutning af kabler til transformator og kørestyring – 1 bil i hvert spor
- Forbindelse til transformator:
- De to skinner i midten af tilslutningsskinnen forbindes med et brunt kabel til transformatoren.
- Forbindelse til controller:
- Yderskinne, spor 1: Mørkerød kabel til rød tilslutning på kørestyring 1.
- Yderskinne, spor 2: Lyserød kabel til rød tilslutning på kørestyring 2.
- Forbindelse fra controller til transformator:
- controller 1: Gul kabel til transformatoren (16 V AC).
- controller 2: Gul kabel til gul tilslutning på kørestyring 1.
Tilslutning af kabler til transformator og controller – 2 biler i samme spor
1. Forbindelse til transformator
- De to skinner i midten af tilslutningsskinnen forbindes med et brunt kabel til transformatoren.
2. Forbindelse til controller
- Yderskinne, spor 1: Mørkerød kabel til orange tilslutning #4 på controller 1.
- Yderskinne, spor 2: Lyserød kabel til orange tilslutning #4 på controller 3.
3. Forbindelse fra controller til transformator og videre til andre controllers
- controller 1: Gul kabel til transformatoren (16 V AC).
- controller 2: Gul kabel til gul tilslutning på controller 1.
- controller 3: Gul kabel til gul tilslutning på controller 2.
- controller 4: Gul kabel til gul tilslutning på controller 3.
4. Orange kabelforbindelser mellem controllers
- controller 2, orange tilslutning #5, orange kabel til orange tilslutning #5 på controller 1.
- controller 4, orange tilslutning #5, orange kabel til orange tilslutning #5 på k controller 1.
Driv-enhed/ ratstyret fart-controller 4031 og dermed en controller uden diode/selenskive
Denne type fartcontroller har ingen indbygget diode eller selenskive.
Hvis der kun skal køres én bil på sporet, er der ingen behov for en ensretter mellem fartcontrolleren og tilslutningsskinnen, da bilen selv har en indbygget diode/selenskive.
En diode/selenskive omdanner vekselspænding til jævnspænding. Afhængigt af hvordan den er monteret, skaber den enten en positiv eller negativ jævnspænding.
- Hastigheden justeres med rattet.
- Ingen øvrige funktioner er tilgængelige.
To versioner af controlleren:
Den blev produceret i to versioner:
- Den tidlige model (fremstillet indtil 1966)
- Har en gul, enpolet kabel til tilslutning af transformatorens gule udgang.
- Versionen fra 1967
- Har en grå, topolet kabel med stikforbindelse til ensretteren.
Farvevarianter:
controlleren fandtes i rød, orange, gul, lyseblå, mørkeblå og grøn.
Rattet var enten hvidt eller sort.
Tilslutning af kabler til transformator og controller
1. Forbindelse til transformator
- De to skinner i midten af tilslutningsskinnen forbindes med et brunt kabel til transformatoren.
2. Forbindelse til controller
- Yderskinne, spor 1: Mørkerød kabel til rød tilslutning på controller 1.
- Yderskinne, spor 2: Lyserød kabel til rød tilslutning på controller 2.
3. Forbindelse fra controller til transformator
- controller 1: Gul kabel til transformator (16 V AC).
- controller 2: Gul kabel til gul tilslutning på controller 1.
Bemærkning om ensretning:
Da bilerne har indbyggede ensrettere i form af selenskiver, er det ikke nødvendigt at tilføje en ekstern ensretter mellem controller og tilslutningsskinnen.
- Gul bil = plus
- Blå bil = minus
Tilslutning af kabler til transformator, ensretter og controller
1. Forbindelse til transformator
- De to skinner i midten af tilslutningsskinnen forbindes med et brunt kabel til transformatoren.
2. Forbindelse til ensretter (ensretter 4035)
- Tilslutningsskinne: Rød kabel til rød tilslutning på ensretter 4035.
3. Forbindelse fra controller til transformator
- controller 1: Gul kabel til transformator (16 V AC).
- controller 2: Gul kabel til gul tilslutning på controller 1.
4. Forbindelse fra ensretter til controller
- Ensretter 4035, tilslutning #A: Rød kabel til rød tilslutning på controller 1.
- Ensretter 4035, tilslutning #C: Rød kabel til rød tilslutning på controller 2.
Ensretter 4020, som var en forenklet version af 4019, fulgte med i startpakke 4003.
Controller 4033 (”pumpehåndtag”) kan også bruges sammen med ensretter 4020
Køre-controller 4033
Denne controller blev introduceret i 1967 og har, ligesom den sene version af 4031, et grå dobbeltledet kabel med stikforbindelse til ensretteren. Håndtaget blev primært udviklet for også at kunne anvendes til racerløb på AMS-banen.
Fra 1970 blev denne model standard i alle startpakker. Den hvide knap gjorde det muligt at låse hastigheden under kørsel på trafikbaner.
Kørestyringen fandtes i to versioner:
- Med "Faller"-tekst
- Uden tekst
Farvevarianter: Blå, rød og grøn med hvid eller sort regulator-knap/pumpehåndtag.
Tilslutning af kabler for ensretter 4019 og controller 4033 for hhv. 1 og 2 biler i samme vejbane